BluePink BluePink
XHost
Gazduire site-uri web nelimitata ca spatiu si trafic lunar la doar 15 eur / an. Inregistrare domenii .ro .com .net .org .info .biz .com.ro .org.ro la preturi preferentiale. Pentru oferta detaliata accesati site-ul BluePink
Jurnalul ca literatură

Jurnalul formulează un tip de text, care modifică raportul traditional dintre document (în sens larg) și fictiune (în pagina literară). E un adevăr admis că literatura nu-și mai este suficientă sieși, de unde tendința de anexare a unor noi teritorii extraestetice. Alături de alte modalități de expresie (autobiografia, memorialul, amintirea), jurnalul ar putea fi o pledoarie pentru o distincție mai puțin rigidă între literar și non literar, pentru un echilibru între extreme.
Scrierile de acest fel au avut, inițial, o pondere relativ redusă, fiind umbrite de cărțile monumentale. Intr-o fază de început (romantică) jurnalul este asimilat literaturii de expresie confesivă, iar autori ca Mâine de Biran, Benjamin Constant ori Stendhal i-au dat consistență. Debutul acestor teMe s-a făcut fără pretenția literarității. Cititorul de literatură confesivă a spefat dintotdeauna să descopere, dincolo de autor, "personajul" și să afle secretul celebrității în miezul intim al confesiunii.
Distincția tradițională între jurnalul "intim" și cel "anecdotic"1, introvertit, respectiv extravertit este ambiguă, din moment ce majoritatea jurnalelor sînt mixte. De cele mai multe ori s-au dat clasificări în funcție de conținutul notațiilor sau de preponderența unui anumit aspect (liric, epic, dramatic, filosofic). Astfel, există jurnal intim, jurnal de creație, jurnal metafizic, jurnal politic, jurnal de detenție etc.
In lipsa unei definiții generice și a unei rigori de delimitare, îi recunoaștem  acestui  tip   de   scriere  următoarele  trăsături   fundamentale:
(1) înscrierea în "spațiul autobiografic" , (2) susceptibilitatea literară
Criticul timișorean încearcă o definiție a literaturii, văzute cu ochii celui care o scrie și de aceea nu o poate reprezenta decît în prelungirea personalității autorului. Literaritatea textului intim este un sens al lecturii, din aceasta perspectiva.
Beatrice Didier ia în considerare gradul de elaborare a jurnalului, pe nivele diferite de finalitate estetică, și stabilește două "registre" de scriere: (a) "jurnalul ca mărturie a vieții", în care autorul "respinge orice formă de cenzură" și (b) jurnalul ca "operă literară, sau ca dorință de a face literatură". A doua categorie însumează jurnalele ameliorate, îmbunătățite prin rescriere. Meseria clivajului dintre viață și scris este, așadar, reală, în cazul acestor tipuri de texte. Scrierile din spațiul autobiografic, discțil de Philippe Lejeune, în special autobiografia și jurnalul intim, își însușesc literaritatea în grade diferite. Cazul lui Andre Gide, care compune un jurnal al Falsificatorilor de bani, este elocvent. Descoperim citindu-1, nu spectacolul unei existențe particulare și nici reprezentarea romanescă (ca la frații Goncourt) ori poetică (ca la Jules Renard) a chipului unei epoci. Ce ni se oferă este examenul unei conștiințe torturate de întrebări.
Este adevărat că istoria literară a căutat totdeauna aici documentul. Textul "intim" este conceput în orizontul literaturii și, ca orice text literar, din perspectiva contactului imediat, nu doar amînat, cu cititorul. în spațiul autobiografic viața este tematizată. Eul concret (existent) se reconstruiește într-o   succesiune   de   căutări   și   metamorfoze   pe   suportul   existentei
cotidiene. Devenit propriul său personaj, autorul jurnalului intim ilustrează limita   superioară   a   aventurii   omniscienței,   într-o   "coregrafie"   aparte.
Alături de autobiografie, memorialul organizează și el momente] timp. Jurnalul, însă, le descompune, fiind atras de reflecții, de cotidian^ amănunt. La rîndul lor, amintirea și reportajul ating cel mai înalt grad de literaritate în spațiul literaturii subiective, constituind în mod concret expresia stilistică a celui care scrie despre sine sau despre lucrurile și oamenii cu care intră în contact. Memorialul și scrierea autobiografică fac uz de un tipar convențional, disciplinînd materia care compune o viață. Scriindu-și amintirile, autorul apelează la o memorie selectivă, pentru că subiectul "compunerii" se concentrează pe reconstruirea unui timp, a unei lumi sau a unei stări anume.Insistăm pe diferențierea dintre autobiografie și jurnal, dat fiind multă vreme, au fost confundate în spațiul aceleiași "retorici mărturisirilor" . Philippe Lejeune fixează trăsăturile autobiografiei raport cu jurnalul intim, urmărind o serie de probleme, dintre care vom discuta doar trei, importante și pentru justificarea literarității acestor tipuri de texte: (a) cum se explică identitatea naratorului și a personajului în ambele tipuri "autobiografice"; (b) cît de reală este scrierea la persoana întîi; (c) problema autenticității.
prof.Cristian Cascaval

<<<Pagina principala>>>