Etimologii medievale: cavalerismul
Centrul lumi feudale este castelul, iar cei de care seniorul se slujește pentru a-și exercita drepturile si puterea sunt cavalerii.In aceasta situație intră inițial categorii foarte diverse:marii seniori, prinți si castelani, seniorii deșinători de proprietăți mari si mijlocii, din radurile cărora provin cemai mulți cavaleri,si in fine luptători lipsiții de pământ, dar care locuiesc la castel si sunt familiarii seniorului.
Respectul față de același cod de valori îi aproprie pe toți acești oameni,impotriva diferențelor dintre ei, deosebindu-I intr-un ordin distinct. Razboinicii-cavaleri cultiva vitejia, capacitatea de a-și proba forța fizică in lupte si loialitate, schimbul de servicii, obligația de a nu trăda si de-a ajuta tovarăsul in lupta, larghețea, disprețul față de bogăție, refuzul de a strânge si ușurința de a risipi.Mai presus de toate este însă onoarea- datoria de a lupta pentru respectabilitatea celuilalt.
Pentru început intrarea in rândurile cavalerilor este precedată de o lungă ucenicie în meseria armelor.La 18 sau 20 de ani când se considera pregătit tânărul aspirant participa la o ceremonie de inițiere.Ulterior, el intra în familia războinicilor profesioniști de la castelu, cu acceptul seniorului care, in acesta imprejurare, îi dăruia un harnașament. Era apoi unor incercări menite să-I demonstreze pblic capacitățile de luptator.Mai târziu, o dată devenit cavaler, își continua antrnamentele si participa la aventurile militare ale sniorului, desfășurate In fiecare primavară.In restul timpului, vânătoarea sau turnirele erau preocupările de căpătâi.
într-o vreme nesigură,dominată de absența unei puteri centrale, cavalerii întrețin violenta, jaful și agresiunea.Raporturile dintre seniorii de puteri egale sunt de multe ori încălcate.Singura garanție pentru a păstra sub control situația este trupa de cavaleri din jurul castelanilor. Pe de alta parte, orice act de violență a unui vasal care nu lezează direct interesele seniorului nu poate fi pedepsit de acesta.în situația dată victimele nu au alta cale decât răzbunarea impotriva agresorului și a bandei care 1-a însoțit.Se desfășoară astfel rayoaie intermediabile, care nu se sfârșesc decât atunci când rivalii si familiile lor sunt exterminați în totalitate.
Față de acesta luptă permanentă, care dezorganizează societatea și îi distruge resursele, Biserica, singura instituție a autoriății în epocă, a luat atitudine.Creștinarea cavalerilor, îndepărtarea lor de atât de costisitoarele conflicte fraticide și dirijarea lor spre războiul sfânt este cea mai impotantă opera a sa în secolul al Xl-lea. Astfel, treptat, Biserica se implica în ceremonia de învestire, binecuvănteză armele, restrânge dreptul de luptă stabilindu-1 exclusiv în acele zile când nu sunt asociate cu o sărbătoare religioasă.Cavalerii ințeleg că funcția și privilegiile le impun și anumite îndatorirkaflați acum în slujba lui Dumnezeu, mai au derptul să lupte doar înpotriva dușmanilor săi și an favoarea celor săraci.Războaiele sfinte (cruciadele) puteu astfel să începă.
Secolul al Xll-lea a adus si alte schimbări importante.Domeniul, orașele infloritoare si comerțul reactivat produc numeroase venituri.Devine posibil pentru unii, să aibă mereu masa pusă, să întrețină o armată de tovarăși de luptă, într-un cuvânt să asocieze bogăția și prosperitatea cu calitatea de nobil.
Plăcerea pntru exerciții fizice grele și primejdioase, pentru vânătoare si turnir si chiar pentru războaie a rămas la fel de vie. O dovedesc intre altele si perfecțiunile aduse ținutei de luptă și tacticii.Corpul este mai mult protejat greutatea armamentului a crescut și pentru că nu se mai putea da jos de pe cal cavalerul este obligat să lupte in șarje succesive cu lancea.
Participarea cavalerilor la războaiele sfinte, in orient sau în Spania, sub steagurile Bisericii, a consolidat creștinarea acestui corp ofițeresc și i-a schimbat năravurile. Bravirii și loialității li su adougat ca valori supreme ale cavalerismului, protecția celor slabi și oprimați și repararea tuturor nedreptăților.In același tump, asupra vieții de fiecare zi a nobililor-cavaleri bogăția își pune amprenta, modificând interioarele, vestimentația si alimentația zilnică.Mobilele decoreză spațiul, bijuteriile îmbogățesc oamenii.Disprețul pentru cultură dispare treptat o data ce prezența clericilor se face resimțită în castelele seniorale.
Se naște astfel, sub influiențe multiple o nouă clasă nobiliară, mai educată, mai rafinată și mai cultivată decât predecesoarele ei.Câștigînd în timp drepturi, cavaleri tind să le lase moștenire și aspiră să se identifice cu nobilimea.Pe de altă parte ideologia cavalerismului exercită o mare fascinație asupra celorlalți membrii ai societății.
Acesta nouă lume se arată foarte dornică de manifestări literare de poezie si muzică. Subiectul principal a multor incercări artistice ale timpului îl constituie cavalerul si valorile pe care le exprimă modelul său.Astfel, în nordul Fantei se compun pe gustul pblicului poieme epice ("Chansons de geste")care aduc în atenție un personaj personal din trecut, fără prea mare respect pentru adevărul istoric.Cel mai celebru "Cântecul lui Roland", înfățișează în 4000 de versuri luptele de la "Roncevaux", unde ariergarda regelui fanc Carol,a fost masacrată de basci (778).Faptul de mai sus este reconstituit doar în măsura în care pune în valoare virtuțile răzvoinice, datoria vasalului față de senior, atașamentul față de locurile unde s-a născut, teme care interesau și făceau plăcere. In același timp in sudul Franței se remarcă poezia lirică, preferința pentru un subiect amoros przentat cu grație si cu idealism, uneori și într-o notă satirică.Versurile sunt suportul unor cântece interpretae de jongleuri, care le însoțesc cu dansuri amuzante și tot felul de scamatorii.
Sub semnul unei schmbări radicale a mentalității cavalerești în atitudine față de femeie, gragostea intră în viața societății medievale își precizează regulile și își stabilește vocabularul.Cavalerul îndrăgostit își prezintă omagiuP'doamnei sale" pe care doreșe s-o câștige cu vitejua și larghețea sa și s-o slijească cu loialitate.Ea este cea ce, in epocă, se definește prin termenul curtoazie cu alte cuvinte arta de a face curte unei femei.
Deși importanța sa a scăzut foate mult în timp (cavaleria se mai păstrează și astăzi doar în armatele câtorva state ale lumii), valorile pe care le-a impus cavalerismul rămân în continuare valabile.Este moștenirea cea mai durabilă a structurilor sociale medievale, care a influiențat civilizația europeană și care constituie încă un model.
Stefan Patapie, clasa a XI-a A